A sporttáplálkozás

A sporttáplálkozás célja a sportoló egészségének védelme, a teljesítmény fokozása, a megfelelő regeneráció biztosítása.

Cukkinis spagetti mozzarellával

 A szabadidő sportolók és élsportolók táplálkozása eltér egymástól.

A szabadidő sportolók táplálkozására vonatkozó ajánlások hasonlóak az egészséges táplálkozás irányelveihez. A különbség az, hogy a fokozott fizikai aktivitásnak megfelelően növekszik a folyadék-, energia-, tápanyagigényük / fehérje, zsír, szénhidrát /, vitamin-, ásványi anyag szükségletük. A változatosan összeállított étrend, a napi ötszöri étkezés mellett biztosítja a megnövekedett igényeket. A mozgás közben elveszített folyadék pótlása, fokozott bevitellel növelhető. Az általános táplálkozási ajánlások irányadók a napi étrend megtervezésében, viszont az egyéni szükségletekhez megfelelően célszerű a táplálkozást összeállítani.

Abban az esetben viszont, ha a szabadidő sportoló a versenyre történő felkészüléshez intenzív edzésprogramot végez / pl. maratoni futás esetén /; illetve a verseny előtti, alatti és utáni időszakban a versenysportolókra vonatkozó étrendi útmutatásokat ajánlott követni.

A sporttáplálkozás során fontos a személyre szabott táplálkozási és frissítési stratégia kialakítása. Az étrendet számos tényező befolyásolja.  Az egyén   neme, az életkor, a testmagasság, testtömeg, testösszetétel, a munkavégzés jellege, a sportág jellege, az edzésmunka,  a betöltött poszt, az edzés-, verseny körülmények; az időszak / felkészülési-, verseny-,off-season időszak, sérülés utáni regeneráció/, az elérni kívánt célok, speciális állapotok / étkezési zavarok, vitamin-, ásványi anyag hiány /, diéták, a preferenciák.

A sporttáplálkozás során figyelni kell az edzés-, verseny előtti; közbeni és az edzés-, verseny utáni táplálkozásra, frissítésre is. Az egyes sportágak energiaigénye és makrotápanyag beviteli aránya eltérő. Egy erősportoló esetén pl. magasabb a fehérjebevitel, egy hosszútávfutó esetén a szénhidrát bevitelre esik a hangsúly.

A megfelelően összeállított, változatos, egyénre szabott sporttáplálkozás biztosítja a megnövekedett makrotápanyag / fehérje, zsír, szénhidrát /, a mikrotápanyag / vitamin, ásványi anyag / és folyadékbevitelt.

A sporttáplálkozás során a FOOD first elvet helyezzük előtérbe, az étrend-kiegészítők alkalmazása speciális állapotok / ételallergia, étkezési zavarok, hiányállapotok, vegetarianizmus / esetén ajánlott. Az étrend-kiegészítők alkalmazása fokozott körültekintést igényel, fiatalkorú sportolók esetén indokolt esetben  javasolt a fogyasztásuk. Az alkalmazásuk esetén a cél a sportoló egészségének védelme, a doppingvétség elkerülése. Az étrend-kiegészítők fogyasztása esetén a szükséges, hatékony, biztonságos alapelveket figyelembe kell venni.

Az egyénre szabott sporttáplálkozás összeállításához keressenek fel sport-specifikus dietetikai szakembert.

A sportolói táplálkozási tanácsadás során az elsődleges feladat a tápláltsági állapot feltérképezése különböző módszerek alkalmazásával. A felmérés magában foglalja az antropometriai vizsgálatokat / testmagasság, testtömeg, Body Mass Index, testösszetétel elemzése / biokémiai eredmények, teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok kiértékelését; táplálkozási anamnézist, étrendi elemzést. A tanácsadás során személyre szabott sporttáplálkozási ajánlások, étrendek megtervezése történik.

A sport-specifikus dietetikai tevékenységem során a diplomám megszerzése óta a következő sportágak sportolóival foglalkoztam:

-kosárlabda

-kézilabda

-vízilabda

-kajak-kenu

-úszás

-súlyemelés

-díjugratás

-judo

-triatlon

-maratonfutás

-szabadidő sportoló

-inzulinrezisztens, diabéteszes sportoló; túlsúlyos, alultáplált sportoló; táplálékallergiás sportoló; sportsérülés utáni táplálkozás; sportcsapat versenyre történő felkészítése

 A sport-specifikus dietetikus képzés során többek között a sportbiokémia, sportélettan, teljesítményélettan, sport-specifikus dietetika, étrend-kiegészítők alkalmazása, antidopping ismeretek, sportpszichológia elméletének elsajátítása után a szakemberek az ismeretek gyakorlatban történő alkalmazásával fontos szerepet töltenek be a sportszakmai teammunkában. A nagy múltú Testnevelési és Sporttudományi Egyetem kiváló oktatóitól tanult ismereteim a legjobb tudásom szerint igyekszem a sportolók egészségének védelmében, a teljesítményfokozás elősegítésére alkalmazni.

Üdvözlettel, Dormánné Szabó Brigitta sport-specifikus dietetikai szakember

Dormánné Szabó Brigitta

 

Vegye fel velem a kapcsolatot!

Mobil: +36 20/3585453
Email: szabodorman@gmail.com

Adatkezelési tájékoztató

10 + 1 =